کد خبر: 1234067
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
هادی محمدی 

عملیات «وعده صادق» اگرچه برای مجازات یک متجاوز و رژیم با سابقه طولانی در ارتکاب جنایت و قتل و اشغالگری انجام گرفت، ولی به دلیل ویژگی‌های این عملیات که بزرگ‌ترین عملیات نظامی موشکی و پهپادی در قبال رژیم مدعی قدرت و حامیان با جایگاه بین المللی انجام گرفت، دارای کارکرد‌هایی در عرصه موازنه قدرت و تجلی اراده و دارا بودن قدرت پاسخ بود. 
این عملیات در مقابل چشم جهانیان نوعی نمایش قدرت بود که ساعت‌ها بسیاری از مردم و کشور‌ها و دولت‌ها آن را مشاهده کردند. سیلی این عملیات و نمایش قدرت قبل از رژیم صهیونیستی به امریکا، انگلیس و فرانسه و ناتو اصابت کرد که فکر می‌کردند با تصدی و مقابله با اقدام ایران، یک سرافکندگی را نصیب ایران می‌کنند. پیروزی این عملیات و گستردگی نتایج آن به تدریج در لابه‌لای گزارش‌های محرمانه در رسانه‌ها منعکس شد، ولی این ارتقای جایگاه و قدرت، باید به عرصه‌های مختلف به آورده‌ای در مولفه‌های گوناگون کشور تبدیل شود. امروز دو پرونده بزرگ در منازعات بین‌المللی باز شده و روز به روز و به دلایل مختلف، منحنی فزاینده‌ای را طی می‌کند و در حال گسترش و استمرار است. همین که وزیر دفاع آلمان به پارلمان کشورش می‌گوید باید برای جنگ آماده شد و غفلت سال‌های گذشته را جبران کرد یا سلسله اقدامات تسلیحاتی و مالی دو سال گذشته از سوی امریکا و کشور‌های اروپایی که به جابه‌جایی و استقرار کلاهک‌های اتمی امریکایی در لهستان رسیده و پاسخ مسکو که آشکارا به واکنش هسته‌ای در پایتخت‌های اروپایی یا شهر‌های امریکایی منجر شده، نشانه روشنی از یک بحران بزرگ بین‌المللی است و هیچ شاخصی نیز وجود ندارد که دلالت بر فروکش کردن آن داشته باشد. همین پدیده بین امریکا و چین در پرونده تایوان، یک مسیر فزاینده از تنش را در سال‌های گذشته طی کرده و رویکرد‌های محتاطانه، ولی برنامه‌ریزی شده چینی‌ها، به اجرای هشدار‌های نظامی و مانور‌های نظامی گسترده رسیده و نگرانی چینی‌ها از گسترش آتش منازعه و جنگ در جنوب شرق آسیاست و نشانه آن هم در استقرار موشک‌های تهاجمی امریکا و غربی در فیلیپین و متحدان امریکایی در پیرامون چین است. 
روسیه و چین در سطوحی متفاوت از دو منظر به ایران نیاز دارند. روس‌ها هم به برخی تسلیحات ایرانی و کارکرد‌های کارآمد در موازنه قدرت و تسلیحات نیاز دارند و به جهت یارگیری منطقه‌ای و بین‌المللی، به همراهی ایران برای یک نظام چندقطبی نیازمند هستند. در عناوینی خلاصه شده و در یک دیپلماسی محرمانه و خاموش، باید به نیاز‌های روسیه در حوزه کالا‌های عمومی یا خاص و مسیر‌های کریدوری در بازرگانی و تجارت و با چینی‌ها در مزیت‌های ژئوپلیتیکی به مسیر‌های کریدوری «زمین‌پایه» و موضوعات دیگری که امتیاز ویژه آن در اختیار ایران است، پرداخت. بدیهی است که این دو قدرت بین‌المللی برای نقش ایران و مزیت‌های ویژه ایران، آمادگی دارند تا سطح پرامتیازی از روابط و تبادل امکانات و تجارت و بازرگانی و تکنولوژی را شکل دهند.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۴
0
0
( ...این دو قدرت بین‌المللی برای نقش ایران ... آمادگی دارند تا سطح پرامتیازی از روابط و ... را شکل دهند.)
ممنون میشم توضیح بدید نظر چین درباره جزایر سه گانه چگونه در قالب این پاراگراف قابل توجیه هست؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار